Sukces naszych Studentek

Dwie Studentki łódzkiej polonistyki zostały finalistkami XXIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu im. Profesora Czesława Zgorzelskiego. W kategorii językoznawstwo doceniona została pani Weronika Tarka za pracę magisterską pt. Analiza strukturalna reportażu Beaty Sabały-Zielińskiej „Pięć Stawów. Dom bez adresu”, napisaną pod kierunkiem dr hab. prof. UŁ Katarzyny Sicińskiej. W kategorii literaturoznawstwo do finału weszła pani Karolina Daros za pracę pt. Wsłuchajcie się w nie uważnie – biblioterapeutyczny wymiar pieśni Przemysława Hytrosia. (Cykl o Zaginionym Kontynencie), której promotorem była dr hab. prof. UŁ Alicja Mazan-Mazurkiewicz.
Serdecznie gratulujemy!


Kilka słów o pracach

Weronika Tarka, Analiza strukturalna reportażu Beaty Sabały-Zielińskiej „Pięć Stawów. Dom bez adresu”
Celem pracy magisterskiej była analiza strukturalna reportażu Beaty Sabały-Zielińskiej pt. Pięć Stawów. Dom bez adresu w oparciu o założenia teorii tekstu, genologii lingwistycznej oraz stylistyki.  Zainteresowanie owym reportażem wynikało z dużej popularności literatury faktu o tematyce górskiej oraz z dynamicznego rozwoju polskiego reportażu książkowego.  Analiza tekstu Beaty Sabały-Zielińskiej wykazała, że jest to reportaż o charakterze sprawozdawczym zachowujący uporządkowaną strukturę i wysokie walory stylistyczne. Dotyczy on schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich, które jawi się czytelnikowi jako miejsce z niezwykle bogatą historią, ale też przestrzeń mityczna. Tekst reportażu służy zachowaniu pamięci o przeszłych dziejach schroniska i jednoczesnemu zachęceniu czytelnika – turysty do odwiedzenia domu bez adresu.


Karolina Daros, Wsłuchajcie się w nie uważnie – biblioterapeutyczny wymiar pieśni Przemysława Hytrosia. (Cykl o Zaginionym Kontynencie)
Przedmiotem pracy stał się cykl utworów Przemysława Hytrosia, reprezentanta najnowszej literatury dla dzieci, sytuowany w perspektywie biblioterapeutycznej. W funkcji pomocniczej wobec głównego celu pracy sytuują się ustalenia genologiczne (szczególnie kwestia relacji pomiędzy baśnią a pieśnią oraz zagadnienie oralności i wtórnej oralności) oraz zarys sylwetki pisarza (wymagający doboru nietypowych dla literaturoznawcy źródeł).