ANALIZA WYNIKÓW ANKIET OCENIAJĄCYCH ZAJĘCIA W ROKU AKADEMICKIM 2021/2022

W roku akademickim 2021/2022, zgodnie z wytycznymi Komisji ds. jakości kształcenia studentów, na kierunkach: logopedia z audiologią oraz logopedia przeprowadzono ankiety oceniające zajęcia z  32 przedmiotów. W ankiecie wzięli udział studenci I i II stopnia (studia licencjackie i magisterskie) na koniec semestru zimowego. Zebrano 386 ankiet indywidualnych.

Ankiety mające jednakowe brzmienie na całym Wydziale Filologicznym wypełniane były anonimowo i bez udziału wykładowcy. W ankiecie ocenie podlegały następujące kwestie: zdobyta w czasie zajęć wiedza i umiejętności, wymagania stawiane studentom przez nauczycieli akademickich, obiektywizm wykładowcy, jego dostępność oraz punktualność.

 Na potrzeby niniejszego zestawienia przeanalizowano ankiety dotyczące 32 przedmiotów. Analizie poddano wszystkie poprawnie wypełnione ankiety, w których studenci udzielili odpowiedzi na 5 zadanych pytań (łącznie rozpatrzono 1930 odpowiedzi  oraz dodatkowo uwagi studentów). Średnia ze wszystkich ankiet (na studiach I i II stopnia) wyniosła 4,63. Oceny z poszczególnych przedmiotów zawierały się pomiędzy 3,0 a 5,0. Oceny aż z 31 przedmiotów były wyższe niż 4,1.

Na studiach I stopnia oceniono zajęcia z 21 przedmiotów, średnia ze wszystkich ankiet na tym stopniu wyniosła 4,68. Oceny z poszczególnych przedmiotów realizowanych na studiach I stopnia zawierały się pomiędzy 3,0 a 5,0. Na studiach II stopnia oceniono 11 przedmiotów, średnia ankiet na tym stopniu wyniosła 4.59. Oceny z poszczególnych przedmiotów realizowanych na studiach magisterskich zawierały się pomiędzy 4,18 a 5,0.

Ogólna ocena zajęć, którą można sformułować na podstawie  analizy wyników ankiet jest wysoka. Oceny negatywne stanowią niewielki procent wszystkich udzielonych odpowiedzi. Studenci I i II stopnia wysoko ocenili przede wszystkim przedmioty specjalistyczne, podstawowe dla kierunku. Za szczególnie wartościowe ankietowani (zarówno studiów licencjackich jak i magisterskich) uznali starania wykładowców o wzbogacanie teorii praktycznymi wskazówkami, własnym doświadczeniem diagnostyczno-terapeutycznym oraz ciekawy sposób prowadzenia zajęć. Studenci pozytywnie ocenili zakres przekazywanej wiedzy, a także klarowność wywodu, możliwość zaprezentowania na zajęciach własnego stanowiska w danej kwestii. Uwagi krytyczne (na studiach I oraz II stopnia) odnosiły się do niewystarczająco precyzyjnie sformułowanych zagadnień egzaminacyjnych (wymagań stawianych studentowi),  a także sposobu przekazywania wiedzy (np. zbyt szybkie tempo mówienia przy prezentacji dużej liczby informacji, mało uporządkowany sposób prowadzenia zajęć, niewystarczający dostęp do plików z informacjami analizowanymi na zajęciach).

Wszystkie zgłaszane przez studentów uwagi i postulaty zostały przedyskutowane na zebraniu Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii w celu poprawy jakości kształcenia.


ANALIZA ANKIET BADAJĄCYCH OPINIĘ STUDENTÓW I ROKU LOGOPEDII Z AUDIOLOGIĄ NA TEMAT WYBRANEGO KIERUNKU STUDIÓW W ROKU AKADEMICKIM 2019/2020

W roku akademickim 2019/2020 na kierunku logopedia z audiologią przeprowadzono śródroczne ankiety oceniające satysfakcję studentów I roku studiów licencjackich. Zebrano 34 ankiety indywidualne.

W ankiecie ocenie podlegały następujące kwestie: miejsce zamieszkania studentów, skąd czerpali informacje na temat wybranego kierunku studiów, oczekiwania studentów względem uczelni i wybranych studiów, chęć udziału w inicjatywach wydziałowych itp.

Analizie poddano wszystkie poprawnie wypełnione ankiety (34), z których wynika, że: 20 studentów pochodzi z województwa łódzkiego, 10 z Łodzi i 4 z innych województw. Dla 32 studentów jest to pierwszy i jedyny kierunek studiów. Przy wyborze kierunku studiów największe znaczenie miały: zainteresowania studentów, możliwość znalezienia pracy po jego ukończeniu, opinie znajomych oraz lokalizacja uczelni. W mniejszym stopniu brano pod uwagę prestiż uczelni, rankingi oraz spotkania z pracownikami i studentami Wydziału Filologicznego UŁ. Studenci czerpali informację na temat wybranego kierunku studiów z: stron internetowych Wydziału Filologicznego, innych stron internetowych, informatorów dla maturzystów oraz rozmów z nauczycielami, rodzicami i znajomymi. Mniejsze znaczenie miały: plakaty i ulotki reklamowe UŁ oraz bezpośrednie kontakty z pracownikami i studentami Wydziału Filologicznego. Zdecydowana większość studentów (32) zamierza kontynuować studia na wybranym kierunku oraz uczestniczyć w inicjatywach proponowanych przez Wydział np. koła naukowe, konferencje naukowe, kluby dyskusyjne, warsztaty, szkolenia itp. Zdecydowanie wszyscy studenci stawiają na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych. Znaczna część liczy także na zdobywanie kontaktów zawodowych (19 osób).

Studenci nie zgłaszali dodatkowych uwag i postulatów. Wyniki ankiet zostały przedyskutowane na zebraniu Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii w celu weryfikacji jakości kształcenia.