REKRUTACJA NA ROK AKADEMICKI 2024/2025
ROZPOCZNIE SIĘ
24 CZERWCA I POTRWA DO 30 WRZEŚNIA 2024 R.

REKRUTACJA PRZEDŁUŻONA DO 13 PAŹDZIERNIKA 2024 R.


O studiach

Celem studiów jest uzyskanie wiedzy w zakresie neurologopedii i praktycznych umiejętności w zakresie diagnozy i terapii osób (od urodzenia, poprzez wiek rozwojowy, aż do wieku podeszłego) z zaburzeniami mowy i języka powstałymi w wyniku uszkodzenia i dysfunkcji układu nerwowego, które pozwolą zdobyć kwalifikacje do wykonywania zawodu neurologopedy.


Program

Studia podyplomowe z neurologopedii znacznie poszerzają wiedzę teoretyczną i praktyczną logopedów w przypadku zaburzeń mowy pochodzenia neurologicznego. Ponieważ neurologopedia jest specjalnością interdyscyplinarną, program kształcenia obejmuje pięć modułów odpowiadających wybranym zagadnieniom z trzech obszarów kształcenia.

Moduł I: komunikacja językowa i jej aspekty neuro- i psychologiczne

  • Neurolingwistyczny i psycholingwistyczny kontekst zaburzeń mowy;
  • Neuropsychologia

Moduł II: blok przedmiotów medycznych

  • Elementy neurologii dziecięcej i neurologii dorosłych;
  • Elementy psychiatrii dziecięcej i psychiatrii dorosłych.

Moduł III: terapia zaburzeń komunikacji dzieci

  • Wczesna interwencja logopedyczna;
  • Diagnoza neurologopedyczna od okresu prenatalnego do 12 m-ca życia;
  • Opóźniony rozwój mowy;
  • Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną;
  • Diagnoza i terapia dzieci autystycznych i z zespołem Aspergera;
  • Dyzartria dziecięca;
  • Afazja dziecięca;
  • Zaburzenia mowy u dzieci z zespołami genetycznymi;
  • Diagnoza i terapia jąkania oraz innych zaburzeń płynności mówienia u dzieci.

Moduł IV: terapia zaburzeń komunikacji dorosłych

  • Diagnoza i terapia jąkania oraz innych zaburzeń płynności mówienia
  • u dorosłych;
  • Afazja;
  • Dyzartria;
  • Dysfagia;
  • Zaburzenia mowy w chorobie Alzheimera i w innych chorobach otępiennych;
  • Oligofazja i schizofazja.

Moduł V: organizacja pracy neurologopedy

  • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji;
  • Elementy integracji sensorycznej w diagnozie i terapii neurologicznej;
  • Seminarium.

Praktyki

W semestrze I słuchacze odbywają praktyki w wymiarze 60 godzin w placówkach prowadzących diagnozę i terapię dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy o podłożu neurologicznym (fundacje, poradnie dla dzieci z wadami rozwojowymi, pracownie logopedyczne, szkoły dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi).

W semestrze II słuchacze odbywają praktyki w wymiarze 60 godzin w placówkach prowadzących diagnozę i terapię osób dorosłych (poradnie logopedyczne, oddziały szpitalne, zakłady opieki leczniczej).

Słuchacze odbywają praktyki tylko w placówkach wskazanych przez UŁ.


Sylwetka absolwenta

Absolwent podyplomowych studiów z neurologopedii ma uprawnienia do pracy w placówkach służby zdrowia o charakterze zamkniętym (szpitalne oddziały pediatrii, rehabilitacji, neurologii, psychiatrii), do pracy w ośrodkach opiekuńczych i wychowawczych (szkoły specjalne, ośrodki wczesnej interwencji, przedszkola i szkoły integracyjne, domy opieki społecznej, sanatoria itp.), poradniach specjalistycznych, ośrodkach wczesnej interwencji, jak również do posługiwania się tytułem „neurologopeda” w praktyce prywatnej.

UWAGA! Ukończenie podyplomowych studiów z neurologopedii nie jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu specjalisty neurologopedy w ramach służby zdrowia.


Koszty uczestnictwa

5400 zł (rata semestralna: 2700 zł)


Czas trwania

2 semestry, Zajęcia odbywać się będą w trybie zaocznym, średnio 2 razy w miesiącu (w sobotę i niedzielę). Praktyki logopedyczne odbywać się będą w piątki i poniedziałki (do wyboru) w tygodniach zjazdowych, od godzin rannych lub południowych, we wskazanych placówkach.


Sylwetka kandydata

Słuchaczem studiów podyplomowych może być osoba, która:

1)    uzyskała tytuł magistra logopedii lub

2)    posiada tytuł magistra, a uprawnienia zawodowe logopedy zdobyła w ramach:

  • podyplomowych studiów logopedycznych;
  • w ramach studiów stacjonarnych licencjackich na kierunku logopedia jako drugi kierunek studiów
  • specjalności logopedycznej na stacjonarnych studiach magisterskich (w wymiarze min. 800 godz. zajęć logopedycznych).

Kandydaci na studia powinni mieć nienaganną wymowę, słuch i budowę aparatu artykulacyjnego. Słuchaczami studiów nie mogą być osoby z wadami wymowy i wadami anatomicznymi aparatu artykulacyjnego (np. nieprawidłowym zgryzem).

UWAGA! Słuchaczami studiów nie mogą zostać osoby mające ukończone kursy logopedyczne oraz specjalizacje logopedyczne, niedające pełnych uprawnień do pracy w zawodzie logopedy.


Zasady rekrutacji

Kandydaci na studia składają komplet dokumentów zawierający:

  • odpis lub oryginał dyplomu ukończenia studiów magisterskich z logopedii albo odpisy lub oryginały dyplomu ukończenia studiów magisterskich i świadectwa ukończenia studiów podyplomowych z logopedii albo odpis lub oryginał dyplomu ukończenia studiów magisterskich i dyplomu ukończenia studiów licencjackich z logopedii
  • kwestionariusz osobowy - plik do pobrania

Dokumenty dodatkowe:

  • CV (z ewentualnym uwzględnieniem informacji o pracy w zawodzie logopedy, ukończonych kursach specjalistycznych, kursach doskonalących, studiach podyplomowych mających związek z logopedią, o działalności w organizacjach logopedycznych itp.)

Proponujemy następujące formy składania dokumentów:

  1. Pocztą tradycyjną na adres:
    Wydział Filologiczny UŁ Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii ul. Pomorska 171/173 90-236 Łódź
    Z uwagi na bezpieczeństwo prosimy wysyłać kserokopie dokumentów (potwierdzenia za zgodność z oryginałem dokonamy później).
     
  2. Osobiście do specjalnie przygotowanego w tym celu pojemnika.
    Dokumenty rekrutacyjne należy złożyć w specjalnie w tym celu przygotowanym pojemniku w punkcie dyżurnym na parterze, przy bocznym wejściu do budynku Wydziału Filologicznego (ul. Pomorska 171/173).
    Uprzejmie prosimy, by dokumenty zostały zapakowane w kopertę z adnotacją:
    Imię i nazwisko kandydata
    Kierunek studiów podyplomowych
    Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii
     
  3. Osobiście w sekretariacie Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii (pok. 3.92). W celu umówienia wizyty należy wysłać prośbę drogą mailową na adres: dialektologia@uni.lodz.pl.

 

O przyjęciu kandydatów na studia decyduje:

  • konkurs dyplomów/świadectw
  • kolejność zgłoszeń

Kierownik studiów

dr hab. Renata Marciniak-Firadza, prof. UŁ


Kontakt dla kandydata

mgr Małgorzata Kokot, tel. 42 635-67-57


Dane wydziału i lokalizacja

Wydział Filologiczny UŁ
adres: ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź
telefon: (48 42) 635-67-57
e-mail: dialektologia@uni.lodz.pl

DODATKOWE INFORMACJE

REGULAMIN ORGANIZACJI I PRZEBIEGU PRAKTYK Z ZAKRESU NEUROLOGOPEDII

DLA SŁUCHACZY PODYPLOMOWYCH STUDIÓW „NEUROLOGOPEDIA”

UCZESTNICY PRAKTYK:

Uczestnikami praktyk są słuchacze Podyplomowych Studiów „Neurologopedia”, zorganizowanym na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Praktyki obejmują 120 godzin, w tym 30 godzin hospitacji zajęć terapeutycznych.

MIEJSCA PRAKTYK:

W semestrze I słuchacze odbywają praktyki w wymiarze 60 godzin w placówkach prowadzących diagnozę i terapię dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy o podłożu neurologicznym (fundacje, poradnie dla dzieci z wadami rozwojowymi).
W semestrze II słuchacze odbywają praktyki w wymiarze 60 godzin w placówkach prowadzących diagnozę i terapię osób dorosłych (poradnie logopedyczne, oddziały szpitalne, zakłady opieki leczniczej).

I. CELE OGÓLNE PRAKTYK:     

Głównym celem praktyk jest możliwość skonfrontowania zdobytej na zajęciach teoretycznych wiedzy z sytuacją realnej terapii pacjenta. Ważnym celem jest także praktyczne zapoznanie słuchaczy z różnymi formami diagnozy i terapii logopedycznej w odniesieniu do konkretnych pacjentów oraz podniesienie kompetencji słuchaczy i umożliwienie im sprawdzenia się w zawodzie neurologopedy.

II. UMIEJĘTNOŚCI WYNIKOWE:

Efektem odbycia praktyk jest osiągnięcie przez słuchacza następujących kompetencji:
•    słuchacz zna mechanizm działania, zalety i skutki uboczne czynności  terapeutycznych stosowanych w neurologopedii;
•    słuchacz zna metodologię postępowania neurologopedycznego; zna zasady budowania kontaktu terapeutycznego z pacjentem neurologicznym;
•    słuchacz diagnozuje i ocenia nieprawidłowości w rozwoju dzieci i młodzieży, mające podłoże neurologiczne; diagnozuje i ocenia nieprawidłowości u osób dorosłych;
•    słuchacz przygotowuje na podstawie diagnozy program terapii neurologopedycznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych, u których występują dysfuknkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją;
•    słuchacz potrafi dostosować metody pracy do potrzeb i możliwości pacjentów;
•    słuchacz sprawnie posługuje się aparaturą, sprzętem i narzędziami diagnostycznymi przydatnymi w pracy neurologopedy;
•    słuchacz okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu logopedy;
•    słuchacz zachowuje się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą logopedy.
Osiągnięcie tych efektów jest sprawdzane przez opiekunów praktyk w poszczególnych placówkach, którzy oceniają prowadzoną przez studenta dokumentację praktyk i scenariusze terapii.

III. ORGANIZACJA I PRZEBIEG PRAKTYK:

Praktyki odbywają się w I i II semestrze studiów, w terminach uzgodnionych z opiekunami praktyk.
Dokumentację stanowi: skierowanie, regulamin praktyk, dziennik praktyk oraz porozumienie o prowadzeniu praktyk zawarte z Uniwersytetem Łódzkim. Słuchacze odbywają zajęcia wg ustalonego z opiekunem praktyk z danej placówki planu zajęć, który powinien zawierać rozkład obserwowanych oraz samodzielnie prowadzonych zajęć. Słuchacze powinni w czasie odbywania praktyk obserwować 30 godz. zajęć oraz przeprowadzić 90 godz. zajęć. Zajęcia praktyczne dotyczyć mogą udziału słuchaczy w przygotowaniu zajęć prowadzonych przez logopedę oraz w przygotowaniu pomocy dydaktycznych, narzędzi i materiałów do zajęć grupowych i indywidualnych.
Każdy słuchacz prowadzi w czasie trwania praktyk DZIENNIK PRAKTYK, w  którym zapisuje realizację poszczególnych godzin praktyk logopedycznych, oraz w którym umieszcza: 1. Plan swoich zajęć, 2. Scenariusze obserwowanych zajęć, 3. Konspekty zajęć prowadzonych samodzielnie, 4. Własne uwagi i spostrzeżenia.
UWAGA! Na ostatniej stronie Dziennika Praktyk logopeda - opiekun praktyk z danej placówki - wpisuje (i podpisuje) ocenę opisową oraz ocenę w skali 2-5 (2 ocena niedostateczna = niezaliczenie praktyki), na podstawie której słuchacz otrzyma zaliczenie praktyk.

UWAGI KOŃCOWE:

1. Słuchacz zobowiązany jest przygotowywać się pisemnie do prowadzonych przez siebie zajęć i skonsultować tę pracę z logopedą - opiekunem praktyk w danej placówce.
2. Słuchacz, przebywając w placówce, podlega dyscyplinie obowiązującej pracowników danej placówki.
3. Po zakończeniu praktyk, w ciągu 14 dni, słuchacz zobowiązany jest do dostarczenia. kierownictwu studiów dziennika praktyk (wraz z wpisaną oceną).
4. Warunkiem zaliczenia praktyk przez uczelnię jest realizacja wymiaru godzin, uzyskanie pozytywnej opinii (neuro)logopedy - opiekuna praktyk w danej placówce, terminowe złożenie dokumentacji oraz akceptacja dziennika praktyk przez kierownika Studium. Ocena z praktyk jest średnią wszystkich ocen wystawionych przez opiekunów praktyk w placówce.

 

Prof. dr hab. n. społ. Jacek Błeszyński – profesor tytularny, pedagog wczesnoszkolny, logopeda dyplomowany, oligofrenopedagog, kierownik studiów podyplomowych „Neurologopedia” i „Oligofrenopedagogika” na UMK w Toruniu.
Prof. dr hab. n. hum. Danuta Pluta-Wojciechowska – pedagog, logopeda, członek Komisji Egzaminacyjnej na Państwowym Egzaminie Specjalizacyjnym w zakresie neurologopedii
Dr hab. n. hum. prof. UŁ Irena Jaros – językoznawca, kierownik Katedry Dialektologii Polskiej i Logopedii UŁ, kierownik studiów podyplomowych „Logopedia medialna z logopedią ogólną” na UŁ
Dr hab. n. hum. Magdalena Olempska-Wysocka – psycholog, surdopedagog, logopeda, neurologopeda, terapeuta SI, nauczyciel dyplomowany
Dr hab. n. hum. prof. UMSC, UWM Jolanta Panasiuk – językoznawca, logopeda, neurologopeda, przewodnicząca Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, członek Komisji Egzaminacyjnej na Państwowym Egzaminie Specjalizacyjnym w zakresie neurologopedii
Prof. dr hab. n. med. Tadeusz Pietras – psychiatra, internista, pulmonolog
Dr hab. n. hum. prof. UŁ Dorota Podgórska-Jachnik – psycholog, pedagog specjalny, surdopedagog, pedagog wczesnoszkolny, logopeda, konsultant ds. pedagogiki specjalnej
Dr hab. n. hum. prof. UMCS, UŁ Tomasz Woźniak – językoznawca, logopeda, kierownik Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMSC, kierownik studiów podyplomowych „Neurologopedia” na UMCS
Dr hab. n. hum. prof. UŁ Renata Marciniak-Firadza – językoznawca, logopeda, neurologopeda, oligofrenopedagog, nauczyciel mianowany, kierownik studiów podyplomowych „Neurologopedia” na UŁ
Dr hab. n. hum. prof. UŚ  Katarzyna Węsierska – pedagog, oligofrenopedagog, logopeda, trener emisji głosu, absolwentka Europejskiej Klinicznej Specjalizacji Zaburzeń Płynności Mowy (European Clinical Specialization In Fluency Disorders)
Dr n. hum. Ewa Gacka – logopeda, pedagog, konsultant do spraw logopedii we współpracy z Zakładem Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Dr n. hum. Renata Gliwa-Patyńska – językoznawca, logopeda, neurologopeda
Dr n. med. Janusz Konopacki – logopeda, specjalista neurologopeda
Dr n. hum. Iwona Kocemba – psycholog, psycholog kliniczny, logopeda
Dr n. med. Małgorzata Piotrowicz – pediatra, genetyk
Dr n. hum. Andrzej Witusik – psycholog, psycholog kliniczny, psychoterapeuta
Dr n. med. Andrzej Żytkowski – neurolog, lekarz intensywnej terapii, lekarz rehabilitacji medycznej oraz balneologii i medycyny fizykalnej, anestezjolog, podpułkownik Wojska Polskiego
Dr Mateusz Szurek – językoznawca, logopeda, neurologopeda
Mgr Joanna Hima – pedagog, logopeda, trener emisji głosu, przewodnicząca sekcji logopedycznej Polskiego Towarzystwa Audiologicznego i Foniatrycznego
Mgr Sylwia Maszewska – aktor-śpiewak, nauczyciel, logopeda dyplomowany, logopeda medialny, neurologopeda, muzykoterapeuta, była solistka – śpiewaczka operowa Teatru Wielkiego w Łodzi


OPIEKUNOWIE PRAKTYK
Dr n. hum. Renata Gliwa-Patyńska – logopeda, neurologopeda
Dr hab. n. hum. Magdalena Olempska-Wysocka – logopeda, neurologopeda
Mgr Joanna Hima – logopeda, neurologopeda
Mgr Ewa Kusiak – logopeda, neurologopeda
Mgr Sylwia Maszewska – logopeda, neurologopeda
Mgr Iwona Paprocka – logopeda, neurologopeda
Mgr Marta Skolimowska – logopeda, neurologopeda
Mgr Ewa Stefańska-Nowak – pedagog, logopeda, neurologopeda
Dr Mateusz Szurek – logopeda, neurologopeda
Mgr Monika Tomczyk – pedagog, trener SI
Mgr Bożena Załuska – pedagog, logopeda, neurologopeda

 

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych dla osób uczestniczących w rekrutacji na studia podyplomowe oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych:

https://www.bip.uni.lodz.pl/inne/ochrona-danych-osobowych/klauzule-informacyjne