STUDIA I STOPNIA
Program nauczycielski daje kwalifikacje do nauczania języka polskiego po ukończeniu studiów filologii polskiej I i II stopnia.
Jeżeli jesteście:
– pasjonatami literatury i języka,
– lubicie wyzwania i pracę z młodymi ludźmi,
– dzielenie się wiedzą daje Wam radość i satysfakcję,
– chcecie nieustannie rozwijać swoją osobowość i kreatywność,
to wybór specjalności nauczycielskiej będzie doskonałą decyzją.
Specjalność nauczycielska rozpoczyna się na pierwszym roku studiów licencjackich w semestrze letnim i kończy na trzecim roku w semestrze zimowym. Należy jednak pamiętać, że ukończenie tego etapu kształcenia jedynie przygotowuje, a nie uprawnia, do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej. Zgodnie z ustawą, aby podjąć pracę w zawodzie nauczyciela polonisty, należy ukończyć studia magisterskie.
Kształcenie dla studentów kontynuujących specjalność nauczycielską na studiach II stopnia obejmuje łącznie 300 godzin i trwa trzy semestry. Student, który ukończył kształcenie zawodowe na studiach I i II stopnia, uzyskuje kompetencje do nauczania języka polskiego we wszystkich typach szkół -począwszy od II etapu edukacyjnego.
Dzięki zajęciom na specjalności nauczycielskiej nasi Absolwenci uzyskują gruntowną wiedzę w zakresie metodyki nauczania języka polskiego (kształcenia literackiego, językowego i kulturowego), pedagogiki, a także psychologii. Są doskonale przygotowani do kompleksowej realizacji dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych zadań szkoły, a także do samokształcenia i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.
Wiedza – zdobyta w trakcie zajęć specjalnościowych – poparta jest doświadczeniem zyskanym podczas zróżnicowanych praktyk – należą do nich:
– praktyki śródroczne i ciągłe w szkole podstawowej,
– praktyki śródroczne i ciągłe w szkole średniej (w liceum ogólnokształcącym i w szkole branżowej),
– praktyki opiekuńczo-wychowawcze,
– praktyki psychologiczno-pedagogiczne.
Wiele godzin spędzonych na działaniach praktycznych to doskonałe przygotowanie do przyszłej pracy. Dzięki temu bez lęku i niepewności można rozpoczynać przyszłą karierę nauczycielską – czego Państwu serdecznie życzymy.
Opiekun praktyk pedagogicznych:
dr Agnieszka Kowalkiewicz-Kulesza: agnieszka.kulesza@uni.lodz.pl
Szczegółowy opis zajęć specjalnościowych i praktyk, znajduje się na stronie:
www.metodyka.uni.lodz.pl (zakładka: specjalność nauczycielska).
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Pliki do pobrania
Nauczanie języka polskiego jako obcego przygotowuje do pracy lektora języka polskiego w ośrodkach akademickich za granicą, w szkołach językowych oraz polskich i zagranicznych instytucjach kształcących obcokrajowców.
Więcej informacji na stronie Zakładu Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej: http://klsik.uni.lodz.pl/specjalizacja.html
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Pliki do pobrania
Edytorstwo tekstów literackich i użytkowych przygotowuje do podjęcia pracy w wydawnictwach, redakcjach czasopism i gazet oraz agencjach reklamowych; daje wiedzę z zakresu krytyki tekstu, typografii, technicznego opracowania tekstów i komputerowego składu tekstu oraz pracy redaktora technicznego.
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Pliki do pobrania
Komunikowanie publiczne przygotowuje do pracy w zawodach wymagających tworzenia poprawnych i skutecznych wypowiedzi w mowie i piśmie: pracy w mediach, administracji publicznej, działach promocji i reklamy; daje wiedzę z zakresu kreatywności językowej, technik autoprezentacji i kreowania wizerunku, kształtowania relacji społecznych i technik public relations, negocjacji, konstruowania przekazów reklamowych, redagowania tekstów wystąpień publicznych.
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Publicystyka kulturalna i krytyka artystyczna
Celem specjalizacji jest wykształcenie profesjonalnego krytyka kultury współczesnej, zdolnego do pracy w instytucjach kultury, radiu, telewizji, wydawnictwach, redakcjach czasopism, serwisach internetowych. Podczas zajęć studenci poznają m.in. techniki pisarskie i oratorskie, historię krytyki i publicystyki kulturalnej, a także ćwiczą własny warsztat pisarski i doskonalą umiejętność argumentacji. Nabywają kompetencje w zakresie: samodzielnego uprawiania krytyki literackiej; redagowania tekstów o kulturze i sztuce; uczestniczenia w dyskusjach dotyczących kultury (i ich moderowania); podejmowania inicjatyw kulturalnych, animowania i promowania w przestrzeni społecznej wydarzeń o charakterze kulturotwórczym. Zajęcia zaproponowane studentom wyróżniają się innowacyjnością i kreatywnością. Część ćwiczeń stanowi nauka twórczego pisania. Studenci tworzą własne internetowe pismo. Spotykają się z krytykami, publicystami, pisarzami, dzięki czemu m.in. poznają arkana ich pracy, dowiadują o roli krytyki we współczesnej kulturze.
Program specjalizacji Publicystyka kulturalna i krytyka artystyczna równoważy wiedzę i praktykę. Wspiera twórczy rozwój studentów, skłania do kreatywnych przedsięwzięć kulturalnych, przygotowuje zarówno do podejmowania samodzielnych inicjatyw artystycznych, jak i współtworzenia projektów kulturalnych. Nabyte umiejętności studenci sprawdzają podczas praktyk zawodowych w instytucjach kultury, m.in.: domach/centrach kultury w Łodzi i w regionie, domach pisarzy, muzeach, galeriach sztuki, działach promocji teatrów, redakcjach czasopism o profilu kulturalnym, działach kultury w radiu i w telewizji, a także w innych mediach nakierowanych na propagowanie treści kultury, portalach internetowych prezentujących zjawiska artystyczne, biurach festiwalowych, fundacjach i instytutach kultury, miejscach, w których odbywa się edukacja/terapia artystyczna, resocjalizacja poprzez sztukę itp.
Zajęcia ze specjalizacji prowadzą pracownicy Zakładu Literatury Polskiej XX i XXI wieku.
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Pliki do pobrania
STUDIA II STOPNIA
Program nauczycielski daje kwalifikacje do nauczania języka polskiego po ukończeniu studiów filologii polskiej I i II stopnia. Specjalność ta jest niedostępna dla absolwentów, którzy ukończyli studia I stopnia inne niż polonistyczne.
Jeżeli jesteście:
– pasjonatami literatury i języka,
– lubicie wyzwania i pracę z młodymi ludźmi,
– dzielenie się wiedzą daje Wam radość i satysfakcję,
– chcecie nieustannie rozwijać swoją osobowość i kreatywność,
to wybór specjalności nauczycielskiej będzie doskonałą decyzją.
Specjalność nauczycielska rozpoczyna się na pierwszym roku studiów licencjackich w semestrze letnim i kończy na trzecim roku w semestrze zimowym. Należy jednak pamiętać, że ukończenie tego etapu kształcenia jedynie przygotowuje, a nie uprawnia, do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej. Zgodnie z ustawą, aby podjąć pracę w zawodzie nauczyciela polonisty, należy ukończyć studia magisterskie.
Kształcenie dla studentów kontynuujących specjalność nauczycielską na studiach II stopnia obejmuje łącznie 300 godzin i trwa trzy semestry. Student, który ukończył kształcenie zawodowe na studiach I i II stopnia, uzyskuje kompetencje do nauczania języka polskiego we wszystkich typach szkół -począwszy od II etapu edukacyjnego.
Dzięki zajęciom specjalnościowym nasi Absolwenci uzyskują gruntowną wiedzę w zakresie metodyki nauczania języka polskiego (kształcenia literackiego, językowego i kulturowego), pedagogiki, a także psychologii. Są doskonale przygotowani do kompleksowej realizacji dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych zadań szkoły, a także do samokształcenia i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.
Wiedza – zdobyta w trakcie zajęć teoretycznych – poparta jest doświadczeniem zyskanym podczas zróżnicowanych praktyk – należą do nich:
– praktyki śródroczne i ciągłe w szkole podstawowej,
– praktyki śródroczne i ciągłe w szkole średniej (w liceum ogólnokształcącym i w szkole branżowej),
– praktyki opiekuńczo-wychowawcze,
– praktyki psychologiczno-pedagogiczne.
Wiele godzin spędzonych na działaniach praktycznych to doskonałe przygotowanie do przyszłej pracy. Dzięki temu bez lęku i niepewności można rozpoczynać przyszłą karierę nauczycielską – czego Państwu serdecznie życzymy.
Opiekun praktyk pedagogicznych:
dr Agnieszka Kowalkiewicz-Kulesza: agnieszka.kulesza@uni.lodz.pl
Szczegółowy opis zajęć specjalnościowych i praktyk, znajduje się na stronie:
www.metodyka.uni.lodz.pl (zakładka: specjalność nauczycielska).
Warto też zapoznać się z programem studiów i aktami prawnymi:
http://polonistyka.uni.lodz.pl/strony/programy-studiow/#toggle-id-1
Zapraszamy serdecznie!
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Pliki do pobrania
Grafika komputerowa przygotowuje przyszłego pracownika projektującego publikacje książkowe, czasopisma, okładki, reklamy, druki akcydensowe itp.
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Pliki do pobrania
Komunikacja internetowa przygotowuje do samodzielnej pracy zawodowej w cyfrowej rzeczywistości medialnej; może stanowić ważne uzupełnienie kwalifikacji zawodowych przyszłych nauczycieli (studenci uczą się m.in. funkcjonować w procesie edukacji zdalnej).
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Kształcenie specjalistyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego przygotowuje specjalistów w zakresie nauczania polszczyzny w odmianach specjalistycznych, a także nauczania dzieci i młodzieży, zwłaszcza z doświadczeniem migracji. Absolwenci tej specjalizacji mogą pracować w Polsce lub za granicą, ucząc zarówno dorosłych na kursach specjalistycznych (Erasmusowych, survivalowych, biznesowych itp.), jak i dzieci i młodzież.
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).
Pliki do pobrania
Literatura dla dzieci i młodzieży przygotowuje do pracy w instytucjach kulturalnych (a w połączeniu ze specjalizacją dydaktyczną także dydaktycznych) związanych z książką dziecięcą i młodzieżową oraz aktywnością czytelniczą niedorosłych: wydawnictwach, księgarniach, domach kultury, bibliotekach (oddziały dziecięce), świetlicach środowiskowych itd. Absolwent przygotowany będzie także do podjęcia samodzielnej pracy badawczej dotyczącej literatury dziecięcej i młodzieżowej.
Autorzy filmów i prezentacji promujących poszczególne specjalności wykorzystali materiały audiowizualne i fragmenty utworów oryginalnych zgodnie z artykułem 27. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (i nast.).