O PROJEKCIE
NAUKA FONETYKI POLSKIEJ PRZEZ KULTURĘ (KULFON)
Projekt powstał w ramach programu „Promocja języka polskiego” Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, z którego otrzymał dofinansowanie w wysokości 148 868,00 zł. Realizowany jest od 2 grudnia 2024 roku do 1 grudnia 2025 roku.
Cel projektu to stworzenie e-booka z ćwiczeniami fonetycznymi, działającymi antyinterferencyjnie, skierowanego do dorosłych Ukraińców uczących się języka polskiego jako obcego. Będzie on wsparty tekstami polskiej kultury popularnej, aby uatrakcyjnić i uskutecznić proces nauczania. Nagrania do ćwiczeń zostaną przygotowane w studiu radiowym na Wydziale Filologicznym, głosów użyczą logopedzi i/lub lektorzy radiowi pracujący na UŁ.
Nauczanie polskiej wymowy będzie integrowane z nauczaniem polskiej kultury, a szczególny nacisk położony zostanie na potrzebę poprawnego wypowiadania się w języku polskim oraz na związek między wymową a skutecznością komunikacyjną i szacunkiem wobec rozmówcy.
Ten projekt to próba spełnienia marzenia o nowoczesnym, skutecznym i atrakcyjnym materiale do nauczania wymowy języka polskiego jako obcego, który pomoże odczarować podsystem zaniedbywany na lektoratach. Mamy zamiar udowodnić, że poprawnej wymowy da się uczyć w taki sposób, by sprawiało to przyjemność i jednocześnie przynosiło pozytywne skutki komunikacyjne. Zależy nam na ćwiczeniach osadzonych w rzeczywistych sytuacjach komunikacyjnych, udowadniających, że warto włożyć wysiłek w naukę wymowy. Przy okazji ma być to materiał ciekawy, ukazujący polską kulturę popularną, inspirujący i zachęcający do dalszych poszukiwań.
Projekt jest realizowany we współpracy z nauczycielami akademickimi z Charkowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Wasyla Karazina.
Ten projekt to próba spełnienia marzenia o nowoczesnym, skutecznym i atrakcyjnym materiale do nauczania wymowy języka polskiego jako obcego, który pomoże odczarować ten zaniedbywany na lektoratach podsystem. Mamy zamiar udowodnić, że poprawnej wymowy da się uczyć w taki sposób, by sprawiało to przyjemność i jednocześnie przynosiło pozytywne skutki komunikacyjne. Zależy nam na ćwiczeniach osadzonych w rzeczywistych sytuacjach komunikacyjnych, udowadniających, że warto włożyć wysiłek w naukę wymowy. Przy okazji ma być to materiał ciekawy, ukazujący polską kulturę popularną, inspirujący i zachęcający do dalszych poszukiwań.
dr Michalina Biernacka, kierownik projektu
WYKONAWCY
Poznaj wszystkie osoby zaangażowane w nasz projekt!
„KulFon” jest tworzony przez zespół wybitnych specjalistów z różnych dziedzin, w tym fonodydaktyki, fonetyki polskiej, fonetyki ukraińskiej oraz logopedii. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu projekt ma na celu rozwijanie innowacyjnych metod wspierania nauki języków oraz poprawy komunikacji.
DLA LEKTORÓW
W ramach działań promujących materiały zostaną przeprowadzone webinary dla lektorów z Polski i z Ukrainy, pokazujące, w jaki sposób warto z materiałami pracować. Zaplanowano je dla pracowników obu uczelni i wszystkich lektorów z kraju i zagranicy, którzy uczą języka polskiego jako obcego.
Po zakończeniu projektu wszystkie materiały będzie można pobrać w ramach wolnego dostępu z odpowiedniej zakładki na stronie internetowej w domenie polonistyka.uni.lodz.pl.
INNOWACYJNOŚĆ
Projekt jest innowacyjny, bowiem zakłada przygotowanie tła merytorycznego w oparciu o współpracę polskich i ukraińskich językoznawców, zajmujących się fonetyką opisową obu języków. Odpowiada na realną potrzebę, związaną z nauczaniem wymowy studentów ukraińskich (ich językiem pierwszym może być ukraiński lub rosyjski, co implikuje inne trudności), którzy opanowują polszczyznę zarówno na polskich, jak i ukraińskich uniwersytetach. Ze względu na to, że trening fonetyczny wymaga znacznego wysiłku ze strony uczących się, jego wsparcie za pomocą tekstów szeroko pojętej kultury (szczególnie popularnej) uznaje się za skuteczne narzędzie nauczania. Planowane jest skoncentrowanie się na fragmentach polskich piosenek, filmów, seriali, wierszy, prozy, czego wcześniej regularnie w żadnym podręczniku do nauczania wymowy nie zrobiono i co również uważa się za nowatorskie w polskiej fonodydaktyce.