Celem projektu jest promocja języka polskiego jako nierodzimego z wykorzystaniem innowacyjnych metod nauczania oraz kultury postindustrialnej Łodzi. Istotny jest również cel metodyczny związany z rozwojem kompetencji studentów specjalizacji glottodydaktycznej UŁ.

Odbiorcą działań projektowych są przede wszystkim studenci slawistyki Uniwersytetu w Bochum, Polonia zamieszkująca Zagłębie Ruhry oraz nauczyciele tamtejszych szkół polskich. Projekt realizowany będzie pod hasłem postindustrialności, co odpowiada typowi relacji, jakie łączą uczelnie partnerskie. Oba Uniwersytety cechuje podobna lokalizacja – działają w miastach zbudowanych odpowiednio na przemyśle włókienniczym i górniczym, które po rozkwicie w XIX i XX w. obecnie przechodzą ogromną transformację. Obie instytucje mogą czerpać z doświadczeń w zakresie wykorzystania kultury i nauki jako narzędzi służących rewitalizacji obszarów postindustrialnych i zmianie mentalności społeczeństw tego typu miast. Projektowane działania mają uświadomić wspólne dziedzictwo postindustrialne Łodzi i Bochum, ich wpływ na język i kulturę oraz możliwość ich wykorzystania do promocji regionu.

Projekt przyczyni się do wzmocnienia pozycji j. polskiego na Uniwersytecie w Bochum, gdzie w ramach studiów slawistycznych prowadzona jest filologia polska (obok rosyjskiej), a także do zwiększenia konkurencyjności i atrakcyjności oferty polonistycznej.

Projekt jest istotny społecznie w kontekście Polonii zamieszkującej Zagłębie Ruhry i działających tam szkół polskich. Część studentów Uniwersytetu w Bochum to przedstawiciele Polonii, która osiedliła się w Niemczech na przełomie XIX i XX w., a po II wojnie światowej ulegała asymilacji. Zgodnie z raportem „Rządowego programu współpracy z Polonią i Polakami za granicą w latach 2015-2020”: „W RFN nadal niewystarczający, a także zróżnicowany regionalne, jest stopień przestrzegania postanowień polsko-niemieckiego Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy, dotyczących praw Polaków w tym państwie, w szczególności w odniesieniu do kwestii edukacyjnych i wspierania organizacji polskich” (s. 7). W raporcie wskazano kierunki polityki propolonijnej, m.in. rozwój turystyki, międzynarodową współpracę regionalną i lokalną, potrzebę ochrony polskiego dziedzictwa kulturalnego za granicą (s. 10). Jednym z czynników wspierających w dobie rewolucji informatycznej jest konieczność „integrowania środowisk młodzieżowych w skali regionów, państw” i „włączania młodzieży w nurt działań organizacji polonijnych” (s. 7).

Niniejszy projekt wpisuje się w tę strategię w następujący sposób:

  • promowanie języka polskiego w regionie o bogatej historii migracyjnej i przemysłowej przyniesie korzyści dla lokalnej społeczności, pomoże zachować i pielęgnować dziedzictwo kulturowe tamtejszej Polonii;
  • powstanie przestrzeń do wymiany międzykulturowej między studentami z Polski i Niemiec;
  • wykorzystany zostanie postindustrialny potencjał turystyczny regionu łódzkiego.

W ramach projektu zorganizowana zostanie wizyta w Bochum, podczas której studenci specjalizacji nauczanie języka polskiego jako obcego pod kierunkiem pracowników Instytutu Filologii Polskiej i Logopedii poprowadzą interaktywne warsztaty językowe dla studentów slawistyki Uniwersytetu w Bochum. Warsztaty będą koncentrować się na leksyce związanej z przemysłem, rozwojem industrialnym, specyficznej dla regionu łódzkiego i kulturze postindustrialnej Łodzi. Zostanie nawiązany kontakt z nauczycielami ze szkół polskich w Zagłębiu Ruhry w celu promocji języka polskiego. Planowane są warsztaty językowe dla Polonii, wspierające zachowanie polskiej tożsamości kulturowej w regionie. Studenci UŁ zwiedzą lokalne instytucje kulturalne, co pozwoli im zapoznać się z postindustrialnym dziedzictwem Bochum.

Kolejnym etapem będzie rewizyta studentów z Bochum w Łodzi: odbędą warsztaty językowe w trakcie podróży po mieście, praktycznie wykorzystają poznaną leksykę, zwiedzą najważniejsze miejsca związane z przemysłem włókienniczym i wezmą udział w łódzkich wydarzeniach kulturalnych.

logotypy projektowe